Ik wil een Alutec Walther voor Field Target, maar ze zijn op!

Dus bouw ik er zelf maar één…..

Door: Sven Alferink

Ik schiet al meer dan 30 jaar en de Walther LG300 met aluminium kolf was altijd een favoriet geweer. Eenvoudige en beproefde techniek (De LG300 is een licht verbeterde versie van de LG en LGM serie). Weinig onderdelen, dus ook weinig die stuk kunnen gaan. Hele fijne maar robuuste trekker.

 

1

 

 2

Weinig onderdelen….

En het allerbelangrijkste voor mij is: De kolf en gewichtsverdeling passen mij geweldig. Ik heb dan ook vele jaren 10 meter staand volgens de KNSA/ISSF regels met zo’n LG300 Alutec geschoten. Toen ik door tijdgebrek stopte met 10m schieten en me alleen nog richtte op het Long Range schieten heb ik deze LG300 helaas verkocht.

Nou had ik al een Steyr en een Airarms voor Field Target maar het “gevoel” bleef dat een Walther fijner schoot, nou ja, in ieder fijner vasthield. Dus ging ik op zoek naar een Walther LG300 Dominator Alutec. Dat is de 16 joule Field Target versie van de gewone LG300 die 7,5 joule heeft.

 

3

 

Dat werd een hele speurtocht want al spoedig bleek, via contact met de Firma Krale Schietsport in Staphorst, dat Walther deze 16 joule versies niet meer maakt. Met de invoering van de LG400 zijn ze gestopt met de productie van 16joule versies. Er waren nog wel LG300 Dominators met een houten kolf op voorraad bij Walther maar de Alutec was niet meer leverbaar. Dat was jammer. Maar niet getreurd want een 2de handsje zou toch wel op internet te vinden zijn. Viel dat even tegen.

In Nederland is Field Target helaas nog steeds niet zo’n grote sport, in Duitsland mogen 16 joule geweren alleen op vergunning en dus is dat daar ook niet populair. Er zijn dus niet zoveel LG300 Dominators verkocht op het vasteland van Europa. In Engeland dan, het Walhalla voor de FT schutter, daar zal wel wat te vinden zijn. Enig patriotisme is de Engelsen niet vreemd, vooral op technisch gebied menen ze het een en ander te kunnen, en dus kiezen ze bij voorkeur voor buksen van eigen bodem. Maar de Germaanse stand van de techniek blijkt ook de Engelsen ter ore te zijn gekomen. Het stikt er van de Steyrs, en Walther komt ook leuk mee tussen de Airarms buksen.

Het was helaas de Engelsen ook niet ontgaan dat Walther goede FT geweren maakt. En nog veel erger; dat Walther gestopt was met de productie. Een 2dehands Dominator, of Dommie zoals de Engelsen zeggen, kost net zoveel als een nieuwe hier in Nederland 2 jaar geleden kostte. En dan hebben ze hem daar in de UK natuurlijk ook nog naar rechts sturend omgebouwd, linkse draad in getapt, Withworth gereedschap op losgelaten, en dat alles onder het genot van een halve liter lauw bier zonder schuim. “Tuning” noemen ze dat.

Ik ben best anglofiel maar dat werd me toch te gortig. Goed, dan gaan we over naar plan B. Een Dommie lijkt toch wel verrekte veel op een gewone LG300. Wat zou het verschil eigenlijk zijn? De drukregelaar natuurlijk. Dat was mijn eerste idee. Op de Walther website staan heel handig alle “Ersatzteillisten” met bijbehorende onderdelen tekeningen. In PDF formaat natuurlijk maar dat was geen bezwaar.

 

5

 

Even knippen en plakken en ik had een lijst in Excel met onderdeelnummers van de LG300 en de LG300 Dominator. Even sorteren op nummer en daar kwamen de Dominator onderdelen in zicht. Dat viel reuze mee: Druckminderer, Lauf, Ventildichtung, Verschlusskegel, Schlagstuck en Ladehebel. 6 onderdelen verschil maar.

Maar een drukregelaar en loop zijn natuurlijk wel dure onderdelen. Gelukkig bleek bij een speurtocht op internet dat ik niet de eerste was die de verschillen tussen de 7,5 en 16 joule versies had onderzocht. In Engeland, Duitsland maar vooral ook in Polen en Rusland bouwen ze de Walther LG300 veel om naar 16J. Niet alleen de LG300 maar zelfs de LG200 en LGM zijspanner (De LGM is een zgn. single stroke pneumatic net als de bekendere Feinwerkbau 600. Maar het systeemhuis is hetzelfde als de LG200 en LG300. Er past dus een drukregelaar op en daarop past de persluchtcilinder. Zo bouw je een goedkope LGM zijspanner om naar een PCP persluchtbuks).

Er was op Shooting-the-Breeze.com zelfs een lijstje, gemaild door een techneut van de Walther fabriek, de onderdelen die zij adviseren voor ombouw:

To Pimp- up an LG300XT to 12 ft/lb i would recommend you the following parts:
– Hunter barrel (565mm instead of 420mm Standard and 490mm Dominator)
– New adjusted Regulator (80bar instead of 70bar)
– Different Striker Pin (heavy)
– PTFE Sealing white (instead of blue Rubber thing)
– Dummy for the loading Pin (Instead of the XT- System)
Obviously the barrel is an option……

Uit al die internet info bleek dat de loop van de 16 joule versies wel anders is. Er zit een matzwarte alu mantel omheen in plaats van een carbon mantel. Hij is 7 cm langer, 49 cm in plaats van 42 cm voor 7,5 joule versie. Van binnen is de spoed van de trekken wel velden identiek. En dat lengteverschil dan? Nou, de Steyr LG110 Field target heeft een 45cm loop. En Walther geeft aan dat het vervangen van de loop een optie is. Goed een loop hoeven we dus niet te per se te kopen. Dat scheelt veel geld.

En het voordeel kon wel eens zijn dat een bij een kortere loop de pellet de loop eerder verlaten heeft en dus minder beïnvloed wordt door de beweging van het wapen. Dus nauwkeuriger is, dat hoop ik dan maar. Maar aangezien de ervaringen van andere ombouwers goed zijn vertrouw ik het wel.

Het nadeel van een kortere loop is een wat lagere snelheid bij eenzelfde druk en hoeveelheid gebruikte perslucht. We moeten natuurlijk wel die 16 joule gaan halen. Hoeveel snelheid scheelt dat dan die 7 cm kortere loop? We duiken maar weer het WWW in en gaan op zoek. Uit 4 verschillende bronnen blijkt dat voor luchtgeweren de snelheid verschillen 1,2 tot 1,4 m/s zijn per centimeter looplengte. 7 cm x 1,4 = 10 m/s. Dus een LG300 loop schiet 10 m/s langzamer bij hetzelfde luchtverbruik. Maar met wat meer luchtverbruik haal je altijd nog wel 70 schoten uit de standaard 200cc luchtcilinder van de LG300 (Een echte Dominator cilinder is 220cc). En het blijkt dat met wat meer hamerveer spanning en zo nodig regulator druk die 10m/s makkelijk te halen zijn. De Dominator is er namelijk ook in een 21 joule versie. Die schiet dus zo’n 280 m/s. Een Dominator heeft dus blijkbaar wel wat adem over. Dan moet het met een kortere loop ook wel lukken om 16 joule te halen. Probleem opgelost, we gaan het eerst maar eens proberen met de 42 cm loop.

En bij nader inzien en in overleg met de Firma Krale hoeven de Verschlusskegel (laadstift) en Schlagstuck (hamer) ook niet in eerste instantie vervangen te worden.

De laadstift van de Dommie blijkt volgens de onderdeelnummers hetzelfde te zijn als die van de LG200. Het is een laadstift zonder voorzieningen voor de “absorber” die in de LG300 de schotreactie deels dempt. Een achteruit bewegend gewichtje met een veer. Dat zou geen luxe zijn in een buks die een pellet 60 m/s sneller wegschiet dan een 10 meter buks. En de hamer kan ook altijd nog later aangeschaft worden.

Wel eerst even opgevraagd wat het allemaal zou gaan kosten:

Druckminderer / Drukregelaar 80 bar voor 16 joule: 167 euro

Schlagstuck / Hamer: 60 euro

Ventildichtung PTFE / Teflon klepdichting: 10 euro

Verschlusskegel / laadstift: 13 euro

Totaal: 250 euro.

Mocht het dus tegenzitten en alles vervangen moeten worden dan zijn we 250 euro kwijt. Maar valt het mee en hoeft alleen de drukregelaar en de Ventildichting vervangen te worden dan blijft het bij 177 euro. Dat is te overzien.

Mits, mits, mits, ….. ik een niet te dure LG300 met Alu kolf kan vinden. Na al dit studeer en zoekwerk begint nu dus de speurtocht naar een LG300. Liefst niet te duur anders kan ik net zo goed zo’n naar alcohol ruikende, rechts sturende en met links vliegende pellets uitgeruste Engels getunede Dommie kopen op dat eiland aan de andere kant van de grote plas.

Als eerste natuurlijk Krale gevraagd. Maar die heeft niks en al 5 man op de wachtlijst. En hij acht de kans klein dat er binnen een jaar wat binnenkomt. De meeste gaan binnen de club weg. Populaire geweren, meneer. Ja dat wist ik al, die Engelse prijzen zaten nog vers in het geheugen.

Dan maar het onontbeerlijke WWW proberen. Op Luchtbuks.net: niks te vinden. Op Luchtbuksforum.net: niks. Op Egun.de: Ja, wel een stuk of 3. Maar daar werd op geboden alsof ze van goud waren. Daar doe ik niet aan mee. Op Martkplaats: zelfs verboden voor klappertjespistolen. Op Marktplaza: Ja. Een advertentie van een belg uit 2006. De verkoper reageert niet, die is natuurlijk al 5 nieuwe emailadressen verder. Op tweedehands.nl: niks. Aanbodpagina: niks. Zelfs vuurwapens.net geprobeert: niks. Dan de websites van de wapenhandel maar geprobeerd: Ja, raak! Een spiksplinternieuwe Dominator met Laminaatkolf en FT kijker bij Wapenhandel Colenbrander in Halle. Maar het moest wel een Alutec zijn, jammer dan, die laat ik maar liggen voor Ronald.

Maar dan in een uithoekje van het WereldWijdeWeb blijkt Wapenadvertenties.nl te bestaan. Met zowaar 2 Walthers. En 1 daarvan was in dezelfde Carbon-look uitvoering waar ik jarenlang 10 meter mee geschoten heb. Dat leek me wel wat. Dus maar eens gebeld. Ja, hij was er nog. De prijs, tja wel aan de hoge kant. Maar na wat heen en weer praten bleek de vraagprijs al een tijdje te staan. En die andere Walther was wel een stuk goedkoper. En dus kwamen we samen tot een mooi bedrag. Er zat ook nog en koffer, een diopter mét een kleurenfilter inclusief polarisatiefilter en een 5 liter 300 bar fles bij. Die kon ik natuurlijk zelf weer verkopen omdat ik met een kijker ging schieten. Een diopter doet op Egun.de zo’n 100 tot 120 euro en een kleurenfilter ook. Dat dekt samen leuk de kosten van de benodigde Dominator onderdelen.

 

6

 

Dus reed ik naar het land van de hunebedden en kwam terug met een Walther in carbon jasje. En op de terugweg kwam ik toch langs Staphorst dus bij Krale Schietsport maar even die Drukminderer en Ventildichtung gehaald. Helaas natuurlijk niet meer op voorraad. Scheisse! Maar dat sturen ze netjes op voor 7 euro.

Mijn vingers jeukten geweldig om die nieuwe drukregelaar in te bouwen. Een werkje van niks, waar Walther op hun website zelfs een handleiding voor heeft staan. Loop en systeem uit de kolf halen. Twee M5 inbusbouten los. Oude regelaar in de prullebak, (en er toch maar weer uitgepakt, je weet nooit) nieuwe Ventildichtung erin en de nieuwe regelaar vastbouten. 15 minuten werk.

Chronometer op de loop en schieten maar. Zo, zo 220 meter per second. Da’s nie veul, maar wel te verwachten. Inbussleutel erbij en de hamerveer even een achtste slag kietelen: 225m/s. Nog meer kietelen: 230 m/s. Dat gaat niet hard omhoog. Kwartslag erbij: 234 m/s da’s toch hoopvol:14,5 joule. Nog een kwartslag: 232 m/s, zeker een zwaar kogeltje geweest. Nog eens: 233. Een achtste slag erbij: 233. Nog een achtste: 228. De snelheid zakt, blijkbaar teveel veercompressie. Dus maar weer terugdraaien. En dat was het dan, maximaal 234 m/s en 14,5 joule. Net aan de krappe kant.

Op zich is iets langzaam niet slecht voor de precisie. Maar wel nadelig voor de wind gevoeligheid van de pellet. En omdat we FT buiten schieten is iets meer snelheid toch nodig. En het moet kunnen, dus gaan we het proberen.

Wat gaan we doen hamer zwaarder of druk omhog? Een Dominator hamer, die wat zwaarder is, had ik niet besteld. Regulatordruk omhoog dan maar. Op internet gelezen dat dat werkt. Met foto’s erbij hoe het moet. Eigenlijk heb je een reg tester (regulator tester) nodig om de regulatordruk in te stellen. Een manometer waar de reg op past. Die kun je niet kopen, die moet je (laten) maken. Maar dat was even teveel werk en gedoe. Dus die reg er weer af, achterkantje eraf halen, borgboutje los, stelschroef 1/8ste slag met de klok mee, borgboutje weer vast en achterkant erop. En maar weer proberen.

Eerst de hamerveer maar iets terug gesteld. Chrono aan. Und jawohl, mein lieber Walthertje macht schon 236 Meter in der Stunde. Iemand in zijn moerstaal aanspreken helpt ook altijd. Hamerveer wat indraaien brengt de snelheid al gauw naar 249 m/s. Dat is teveel met 16,7 joule. Tikkie terug en we zitten op 240 m/s en 15,6 joule. Aan de veilige kant van de 16,3 grens voor FT wedstrijden.

Maar is die buks nou consistent in snelheid, hoeveel schoten haal ik uit een vulling en waar staat de reg druk nu eigenlijk?

Dus de cilinder gevuld met 150 bar, chrono erop, doosje pellets erbij en schieten maar. Dat ziet er heel goed uit. 48 schoten tot bij plusminus 85 bar de snelheid daalt. En maar 3,9 m/s verschil tussen de 48 schoten. Nu maar eens helemaal vol maken die cilinder: 225 bar zat er nog in de fles. 30 schoten met een spreiding van 5,5 m/s tot de manometer weer op 150 bar staat. Dat zijn dus 88 schoten uit een vulling.

De spreiding van die laatste 30 schoten is met 5,5 m/s wat aan de hoge kant. Dus die pellets (H&N field target trophy) maar eens even wegen. Dan blijkt dat over 20 gewogen pellets de zwaarste 0,5776 gram is en de lichste 0,5664 gram. Dat lijkt niet veel 0,0112 gram, maar het is het wel. Die zwaarste komt met 233 m/s uit de loop en de lichtste met 236 m/s. Dat is dus 3 m/s verschil in snelheid veroorzaakt door gewichtsverschil in pellets.

De Walther veroorzaakt zelf dus maar 0,9 m/s verschil over de eerste 48 schoten en 2,5m/s over 78 schoten.

Dat is mij consistent genoeg, de Steyr en de Airarms doen het in mijn eigen testen niet beter, en ook niet slechter.

Maar de echte test komt natuurlijk op de baan. Kun je kleine groepjes schieten uit zo’n opgevoerde LG300?

Dus kijker monteren en een paar Sportsmatch ATP 61 verstelbare mounts. Kijker in het midden van het hoogte verstelbereik zetten. Paar schoten op 12 meter in de tuin om de schoten met behulp van de verstelling van de mounts op de kaart te krijgen. De scope staat dan redelijk in zijn optische centrum. En dan wachten tot het dinsdagavond word en ik in Schalkhaar terecht kan.

En dan: Regenen, de Walther is meteen gedoopt, en waaien jongens. Dit is geen weer voor pietepeuterig groepjes schieten. Toch maar gaan zitten en schieten. Kratje op 50 meter. Gelukkig zijn de groepjes vooral horizontaal gespreid. De hoogte spreiding is ondanks het slechte weer binnen de 2 cm voor een 10 schots groep. Dat belooft veel goeds. Na afloop maar een handdoek over de buks gehaald en thuis de kolf er weer af om alles goed te laten drogen. Als voorzorg had ik gelukkig alle stalen boutjes en stalen onderdelen in de Break Free olie gezet.

Sindsdien was het regelmatig ook beter weer, en blijkt de LG300 op 50 meter 10 schots groepjes van 12mm te kunnen schieten. Nee, niet met die H&N FTT-tjes uit de snelheidstest maar wel met de JSB Exact. Hij voelt me ook veel rustiger aan in het schot dan de Steyr. De kolf ligt me heel fijn. Ook staand en knielend is deze kolf erg prettig.

Een succesvolle ombouw dus. Op de volgende NK wedstrijd in Schalkhaar gaat de Walther voor het eerst de strijd aan. Ik ben benieuwd………………………………….