Ervaringen van een nieuwe pcp-shooter

Na enige tijd te hebben rondgedold met een Hammerli 900 en een QB78 (knutselbuks) vond ik dat het tijd werd voor het serieuze werk. Zo af en toe wil je toch serieus genomen worden nietwaar?

Zo had ik ondertussen ook al begrepen dat ik niet te vaak op de schietvereniging moest roepen dat ik tevens aan boogschieten doe want je krijgt meteen wat lachwekkend het stempel “Indiaan” opgedrukt. 🙂

Dus……..afgelopen november bij Krale een mooie AA S500 Xtra FAC .22 gekocht compleet met een vulsetje en, in eerste instantie, een Nikko Stirling Gameking 6-24×50 AO.
In eerste instantie, want het 1e exemplaar bleek defect en na omruil was ik uiteindelijk toch niet tevreden over deze kijker. Tja, soms kom je er pas na een poosje gebruiken achter.

Allemaal geen probleem voor Krale in Staphorst en ik mocht de kijker na goed een week, met uiteraard bijbetaling, omruilen voor een Walther FT 8-32×56. Wederom prima geholpen daar.

En hoewel dit ook een zgn. “low budget” kijker is bevalt hij uitstekend.
Zo zie je maar weer dat veel dingen persoonlijk zijn. Wat voor de één een mindere kijker is bevalt een ander weer prima. Veel heeft te maken met het eye-relief etc.  denk ik en die is voor iedereen verschillend.

We kijken niet allemaal hetzelfde uit onze doppen nietwaar?
Zo was ik dus in korte tijd al 3x van Zutphen naar Staphorst heen en weer gereden en hoewel ik Krale een geweldig mooie zaak vind om eens even rond te kijken (en iets te kopen) was het nu wel even genoeg.

Nu had ik in eerste instantie voordelig een 200Bar fles op de kop getikt maar dat bleek in de praktijk toch niet zo handig te zijn. Al snel zakt de druk in de fles natuurlijk onder de 200Bar en wordt de buks steeds minder afgevuld. Nog even gedacht aan een handpomp maar na enig googlen tot de conclusie gekomen dat ik niet zo’n sportschool fanaat ben dus niet doen 😉

Dus……bij ppschietsport in Deventer nog maar een 300Bar fles er bij gekocht.
Hey, nu ben ik zo langzamerhand toch wel serieus boven de bedachte begroting uitgestegen. Het lijkt wel een overheidsproject, die zien het ook altijd heel ruim.

Maar ok, al met al de zaakjes toch leuk voor elkaar dacht ik.
Voorlopig maar eens de boel inschieten en de trekker afstellen.
Omdat mijn grootste interesse toch ligt bij het 100 meter schieten en die mogelijkheid ook aanwezig is in Schalkhaar (www.ftschalkhaar.nl) zat ik daar dus regelmatig met een zandzak of een as-steun relaxed op een stoel aan een tafel opgelegd 100 meter te schieten. Ja ja, ook als het vroor!

De lekkere koffie en een hamburger van Bert deden me de kou snel vergeten.
Maar ja, een bipod leek me dan toch ook wel handig. Allemachtig, wat is daarin ook weer veel keus.

Uiteindelijk is de keus gevallen op een Norconia (Harris Style) bipod met groundbalance ( je weet wel, dan kan je buks ook swivelen) van ppschietsport. Bevestiging aan het voorhout dmv riem-stud-swivel-schroef of zoiets.
Ai, nu moet ik wel een gaatje boren in die mooie kolf! Ach, kom op, het is een gebruiksvoorwerp. Gelijk maar een gaatje in de kolf ook want als ik dan toch bezig ben maar meteen een geweerriem regelen. Met in het achterhoofd toch nog steeds die begroting heb ik die riem zelf gemaakt van een oude broekriem. En nog best mooi ook.

Na een paar weken met ook veel bezoek aan luchtbuks.net begon toch de overtuiging te groeien dat ik zonder een regulator nog niet helemaal goed bezig was. Wie had het hier ook alweer over een begroting? Pffft.
Omdat ik zag dat je bij het plaatsen van een regulator een gaatje in de drukbuis (tube) moest boren  duurde het even voor ik de beslissing nam dat ik het maar moest doen.
In eerste instantie had ik toch een beetje weerstand om weer in die mooie zgan buks te gaan boren.
Maar ik had ondertussen ook ontdekt dat je voor zo’n € 45,- een nieuwe tube kon bestellen dus was de zaak altijd weer te herstellen tot origineel. Toch?  Voortschrijdend inzicht bleek later.

De regulator bestelt en meteen maar een chrony want je wil het toch goed doen nietwaar? Serieus en zo.

Een week later valt de regulator op de mat. Maar wat is dit nu?
Er zit een tekening en instructie bij geleverd van een BSA. (Niet de motorfiets).
Even een belletje met de man in het oosten om te vragen om de juiste instructie voor een AA te mailen.
Zijn reply: “Die is er niet, maar het lijkt allemaal op elkaar dus het moet u lukken”.
Ok, de druk eraf, de tube eraf en………………… dit lijkt in de verste verte niet op een BSA!

AA S500

AAS500

Er steek een messing buisje uit het klephuis. (firingpot). Dat heeft een BSA niet. Bij een BSA moet je het klephuis open maken, de restrictor verwijderen en dan nog wat opvullen met ringetjes. Totally different.

BSA

bsa01 bsa02

Wederom een belletje;
Ik:  “Wat is de bedoeling van het messing buisje (firingpot)”
Hij: “Messing buisje? Wat bedoelt u? Kunt u wat foto’s mailen?

Oh ja, dat heb ik weer. Afijn, foto’s gemaild en ondertussen zelf maar weer googlen.
Op Youtube een filmpje gevonden waar het duidelijk wordt. Het messing buisje moet worden ingekort tot een centimeter of 2, zie foto.

messingbuisje

Het korte stukje messing wat overblijft in het klephuis is alleen om de klep-return-veer vast te houden.
Het afgezaagde stukje messing is een soort van luchtkamer die komt te vervallen bij het plaatsen van een regulator. De regulator geeft immers een gedoseerde hoeveelheid lucht af die in de ruimte, gecreëerd door de aluminium afstandsbus, achter de regulator komt.

De bijgeleverde (BSA)instructie maar aan de kant gegooid en met behulp van Youtube verder aan de gang.
Gaatje in de tube geboord (op de juiste plek zodat het gaatje  tussen de 2 O-ringen van de regulator komt),
O-ringen gegreased, de regulator er in gevolgd door de aluminium afstandbus en de zaak weer gemonteerd. Vervolgens aan de fles.
Pssssssssssssssssssst. Lekken aan alle kanten. Grrrrrrrrrrrrrr.
Wederom demonteren. O-ringen checken. Nameten. Enz. Alles lijkt toch ok.
Monteren, vullen, pssssssssssssssssssssssssssst. Lekken aan alle kanten wederom.
Even laten liggen. Koffie zetten, sigaretje er bij en tot 10 tellen.
Bloeddruk weer omlaag en vervolgens de leverancier maar weer eens bellen.
Die had ondertussen ook het filmpje op Youtube gevonden met de juiste procedure.

Tja, het is bij AA toch iets anders dan bij een BSA”.
Het lekken begreep hij niets van. Ik moest de buks dan maar langs brengen of opsturen.
Nee, u kunt er niet op wachten. U zult de buks ongeveer een week kwijt zijn.”

Nu had ik weinig vertrouwen meer in de man dus dat gingen we niet doen.
Op dinsdagavond maar eens langs FT Schalkhaar met de buks en kijken of er bij de medeschutters een techneut zit die het begrijpt. En jawel. Met vereende krachten en 3 paar ogen werd het probleem ontdekt.

Achter de regulator wordt een afstandbus in de tube geplaatst die zo een kamer achter de regulator creëert. Deze aluminium afstandbus was beschadigd, ingedeukt.
Hoe kan dat? Het bleek dat de messing firingpot dusdanig aan de rand zit van het klephuis waar de tube wordt opgeschroefd dat, bij het opschroeven van de tube, deze afstandbus +  regulator verder de tube in wordt geduwd.

Vervolgens zitten beide O-ringen van de regulator voorbij het geboorde gaatje.
En zo ook drukt de messing firingpot dus tegen de aluminium afstandbus en beschadigt deze.

Oplossing? De afstandbus in de lengte 2 x doorzagen en zodoende ruimte creëren voor de messing firingpot.

Nu bleef de regulator op zijn plaats en was de lekkage verholpen. Pfffft.
Op onderstaande foto is goed te zien dat er te weinig ruimte is tussen de breech en het messing buisje (firingpot) voor de drukbuis met afstandsring. Alleen de afstandsring of alleen de drukbuis kan net.

Ga je de drukbuis er op draaien dan druk je de afstandring met regulator verder de drukbuis in en zitten de beide O-ringen van de regulator dus voorbij het geboorde gaatje in de drukbuis. Rechts de oplossing.

aabuisjeaa03

 

Een opgelucht en blij man keerde huiswaarts die dinsdagavond 🙂

Maar toen…..
Eerst de buks maar eens 40 schoten laten doen om te kijken of het allemaal blijft werken.
Vervolgens opnieuw vullen.
Grrrrrrrrrr. Weer lekken aan alle kanten. Hoe is het mogelijk? Gespannen of niet maakt niet uit.
Nog een keer vullen en nu wat minder voorzichtig, wat sneller.
Misschien moet er ergens een klepje dicht slaan.
Gelukkig, nu geen lekken. Het lijkt weer goed te gaan.
Maar wat is dit nu?
200Bar druk op de manometer van de fles maar de manometer op de buks zegt nog steeds 0,0.
En als ik schiet hoor ik alleen de hamer slaan en geen lucht. De boel zit hartstikke vast lijkt het.
Tegen beter weten in de leverancier bellen. (het antwoordt wist ik eigenlijk al)
Dat begrijp ik ook niet. Heb je de regulator misschien verkeerd om gemonteerd?”

Ok, met zo’n hulp kom ik niet verder.
Hoe krijg ik nu de (200Bar) druk er vanaf? Toch een beetje tricky.
De manometer op de buks iets lossen helpt niet want achter de regulator zit geen druk.
De enige optie is dus heel voorzichtig de vulnippel iets lossen.
Zo gezegd zo gedaan. De tube er weer af (de regulator zat echt wel goed gemonteerd) en eens kijken wat er nu toch aan de hand is.
Niets te vinden. Mijn conclusie is nu toch dat de regulator defect is. Ik ben er helemaal klaar mee.

Had ik al vermeld dat ik tussendoor, na de zoveelste keer ontluchten, demonteren en weer vullen, ook al een keer om 18:30 uur met mijn bijna lege flessenvoor een gesloten deur stond bij de duikshop die altijd tot 19:00 uur open is zoals ook op de site vermeld staat?
Bleek dat meneer die avond vroeg weg moest met zijn pup naar puppy-training. Grrrrrrrrrr.
Ik kreeg spontaan beelden van puppy-klapdoeltjes. Foute opmerking. Ik weet het. Was maar tijdelijk dat beeld.

Ik ga de buks weer origineel maken. Een nieuwe tube besteld bij Joost www.luchtbuks.com en een nieuwe messing firingpot (die was immers afgekort) bij www.gunspares.co.uk want die vond ik niet bij Joost op de site.
Bij het bestellen van de firingpot heb ik duidelijk aangegeven dat het een export AA S500 Xtra FAC betreft. Maar jullie raden het al, ik krijg geleverd een UK-versie met lagere kracht. Grrrrrrrrrrrrrr.
(Daarbij zit mijn originele firingpot geborgd met een inbus (Allan-screw) en heeft deze schroefdraad.)

Na een mailtje aan Joost begreep hij meteen wat er fout was gegaan met de firingpot en antwoordde;
Ik stuur je meteen een goede voor de high power/export versies”.
Had ik maar geweten dat Joost die firingpot dus wel degelijk heeft.

En zo liep ik dus door al het gedoe met een niet werkende buks het 100 meter schieten in Winterswijk zaterdagochtend mis (weer een maand wachten) en zaterdagmiddag Schalkhaar werd het ook al niet.
Heel vervelend.

De regulator is retour gestuurd naar de man in het oosten van het land met het verzoek om mijn centjes terug te storten.

Al doende leert men.
Met de leverancier uit het oosten toch een mindere ervaring en naar het zich nu laat aanzien kan je het beste terecht bij Joost. Ook al staat iets niet op zijn site, stuur hem een mailtje en stel je vraag.

Ach, het komt allemaal weer goed. Toch?
Mijn buks wordt weer origineel. Ongereguleerd, dat wel 🙁
Maar wie weet. Misschien dat ik in de toekomst nog eens wederom de moed opbreng om een regulator te kopen.
Tenslotte heb ik al een tube met een gaatje klaar liggen.
Pessimisten zullen zeggen dat het gaatje straks bij een nieuwe generatie regulators op de verkeerde plaats zit en dat dus de tube niet meer gebruikt kan worden maar ik ben een optimist. En serieus bezig 🙂

Groet,  Veteran  uit Zutphen